Banner

Banners zijn de voornaamste vorm van dislplay advertising. Hierbij wordt een visuele advertentie op een webpagine geplaatst. De advertentie kan een boodschap brengen in de vorm van een afbeelding, tekst, een logo, animaties of zelf filmpjes. Display advertising laat toe om gericht potentiële klanten te bereiken maar heeft ook heel wat andere voordelen.

 

Wat is een banner?

Een banner is een online advertentie waarbij de grafische vormgeving centraal staat. Dit wordt ook wel Display Advertising genoemd. Banners zijn zowat de reclameborden van het internet. Hun doel is het promoten van een product of dienst. Wanneer een bezoeker op de advertentie klikt van de gastwebsite, worden ze geleid naar de website van de adverteerder.

Banners worden verspreid via het display netwerk van Google of een alternatief display netwerk. 

De advertentie is meestal een afbeelding (.hpg, .png of .gif), maar kan soms ook een multimedia object zijn (een filmpje gemaakt met Flash of HTML5). Deze worden ook wel rich media-banners genoemd omdat ze bewegend beeldmateriaal bevatten.

Verschillende soorten banners

Omdat de banner op verschillende soorten websites en verschillende plekken op de site gebruikt kan worden, zijn er vele formaten mogelijk. Gelukkig zijn er een aantal die veel voorkomen en wanneer je je banner gaat ontwerpen, is het aangeraden een hele set voor deze formaten op te maken. Binnen deze set gebruikt je best dezelfde stijl voor iedere banner, maar probeer je de elementen in verschillende formaten te verwerken. 

de vaakst voorkomende formaten zijn:

  • 120 x 60 pixels: button
  • 234 x 60 pixels: half banner
  • 160 x 600 pixels: brede skyscraper
  • 120 x 600 pixels: skyscraper
  • 300 x 250 pixels: medium rectangle
  • 366 x 280 pixels: large rectangle
  • 468 x 60 pixels: full banner
  • 728 x 90 pixels: leaderboard

 

Waarom moet ik banners gebruiken?

Banner advertenties worden vooral toegepast om door te linken naar een website en dus traffic voor die site te creëren. Daarbij kunnen banners ook de traditionele rol van print advertentie invullen: informeren, reclame maken voor een nieuw product, brand awareness verhogen, etc. 

Er zijn 3 voorname redenen voor het gebruik van banners

1. Brand awareness: Je kunt je brand awareness laten groeien door banner advertenties te gebruiken zodat consumenten je product gemakkelijk zullen herkennen. Denk maar aan grote merken als Apple, Nike of Coca-cola. Dit zijn allemaal merken die banners gebruiken om hun merk nog meer naambekendheid te geven.

2. Het genereren van leads: Door de vele clicks zijn banners een goede manier om je gebruikersbestand aan te vullen. Zeker voor ondernemingen die SaaS (Software as a Service) aanbieden zijn banners ideaal om meer gebruikers en sign ups te krijgen om een product of dienst uit te testen. 

3. Retarget your audience: Wanneer een potentiële klant uw site bezoek maar twijfeld over de aankoop van een product of naalaat zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, dan kunt u hem opnieuw bereiken en stimuleren via banner advertenties.

Voordelen van banneradvertising

Een groot voordeel van banners is dat ze meestal geplaatst worden op websites die veel traffic hebben of interessante content bieden. Daarbij is het via display advertising mogelijk om een vooraf bepaalde doelgroep te bereiken. 

Doordat banner advertising deel uitmaakt van online advertising kan de effectiviteit gemakkelijk gemeten worden. Voor banners specifiek is de click-through rate (CTR) de voornaamste indicator. Hoe hoger de de CTR, hoe beter de advertentie.

Meer weten over banners of wil u graag uw eigen display advertising campagne opstarten?  Contacteer ons hier!

 

Zoek meer termen op in onze termenlijst.