Website statistieken ophalen. Hoe, wat en waarom ?

Google Analytics optimaal gebruiken

Website statistieken ophalen. Hoe, wat en waarom ?

De prestaties van je website en marketingacties meten

Website statistieken ophalen. Hoe, wat en waarom ?

Leidt tot een meer rendabele website en efficiëntere marketingacties

Website statistieken ophalen. Hoe, wat en waarom ?

Continue optimalisatie van jouw website! Want meten is weten en vervolgens verbeteren.

Hoe kan je website statistieken verkrijgen?

Google Analytics houdt de website statistieken van je website bij. Eer GA deze gegevens kan krijgen, moet er een stukje code geplaatst worden op de site. Zodra dit gedaan is, worden alle bezoekers die op de site komen ‘getracked’. Met andere woorden; alles wat ze doen wordt bijgehouden in Google Analytics. Dankzij deze code verkrijg je dus website statistieken waarmee je kan meten, weten en verbeteren.

Google Analytics kan meer dan bezoekers tellen en het surfgedrag in kaart brengen. Het vertelt je iets meer over waar je bezoekers vandaan komen, welke kanalen ze gebruikt hebben, hoe ze je gezocht en gevonden hebben. Het kan je zelfs laten zien of je online campagnes, advertenties, Facebook posts, tweets enzovoort leiden tot de gewenste resultaten.

Google Analytics is dus de ideale manier om je website en marketingacties te meten en te verbeteren. Klanten die een Digital Strategy Pack hebben, kunnen rekenen op hun eigen marketeer die dit voor hen controleert en analyseert. Maandelijks ontvang je als Digital Strategy Pack klant een analyse met de prestaties van je site en driemaandelijks sturen we je een uitgebreid rapport met mogelijke verbeteringen op de site te optimaliseren.

Website statistieken ophalen. Hoe, wat en waarom ?

Wat wordt er gedaan met deze website statistieken?

Klanten met een Digital Strategy Pack hebben hun eigen dedicated marketeer die zich proactief bezighoudt met hun website en (indien gewenst) sociale media. Deze marketeer kan je helpen met volgende zaken: keyword analyses, concurrentie analyses, het schrijven van content, zoekmachine-optimalisatie (SEO), design van advertentie campagne en eventueel helpen met het adverteren op Facebook en Google.

Om de resultaten van al deze inspanningen te kunnen meten, gebruiken we Google Analytics. Als klant met een Digital Strategy Pack krijg je twee verschillende analyses. Er wordt elke maand gerapporteerd aan de hand van een maandelijkse analyse, en driemaandelijks krijg je een uitgebreide grondige analyse met werkpunten.

Wat is het verschil tussen de maandelijkse en driemaandelijkse analyse?

De eerste soort analyse wordt zoals de naam het aangeeft, maandelijks uitgevoerd. Deze analyse geeft een overzicht van de prestaties van je site doorheen de voorbije maand. In dit rapport worden cijfers onderzocht en besproken zodat je een goed beeld krijgt van de prestaties van je website tijdens die maand.

Elke drie maanden ontvang je dan een uitgebreide driemaandelijkse analyse. Dit is een diepgaand rapport waarin je allerlei aanbevelingen krijgt. Ook jouw dedicated marketeer maakt gebruikt van dit rapport. Aan de hand van de analyses in dit rapport weet jouw marketeer wat er moet worden verbeterd aan je website. Dit alles gebeurd uiteraard steeds in onderling overleg.

Deze rapporten zijn vanzelfsprekend op maat gemaakt, en doordat we ervoor zorgen dat we regelmatig contact hebben met onze klanten weten we ook snel wat nodig is. Ook social media, concurrenten, SEO en veel meer komen aan bod in deze analyses.

Voordelen van website statistieken?

Het gebruiken van Google Analytics heeft heel veel voordelen. Een meer rendabele website, meer conversies, effectiviteit van je marketingacties enzoverder.  Dit is mogelijk dankzij het continue proces van meten, weten en verbeteren. Dit stelt onze dedicated marketeers in staat om een website en de marketingacties continu te optimaliseren.